موضوغات عمومي موضوغات عمومي .

موضوغات عمومي

كپسول آتش نشاني مناسب منزل

كپسول آتش نشاني منزل ابزاري است كه مي تواند در صورت وقوع حريق و يا آتش سوزي در منزل، به شما كمك كتد تا به سرعت و بدون نياز به تماس با آتش نشاني، اقدامات لازم و اوليه را براي خاموش كردن حريق انجام دهيد. از اين رو وجود چنين كپسولي در هر واحد مسكوني، تجاري و يا اداري، ضروري است. اما شما در قدم اول بايد با كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل آشنا شده و بدانيد كه اين تجهيزات آتش نشاني ارزان داراي چه ويژگي هايي هستند. در نهايت نيز با نحوه كاركرد آن ها آشنا شويد. با ما همراه باشيد تا اطلاعات مفيدي را در خصوص كپسول آتش نشاني مناسب منزل در اختيار شما قرار دهيم.

معرفي كپسول آتش نشاني مناسب منزل


همانطور كه از نام اين تجهيزات اطفا حريق نيز پيدا است، منظور از كپسول آتش نشاني مناسب منزل، كپسول هاي آتش نشاني است كه مي توان از آن ها در واحدهاي مسكوني استفاده كرد. البته كه اين تجهيزات  در كنار تجهيزات اعلام حريق قابليت استفاده در محيط هاي تجاري مانند مغازه ها و فروشگاه هاي كوچك و يا دفاتر اداري با ابعاد كم را نيز دارند. با اين وجود، بهترين محل استفاده از آن ها، در منازل است. كپسول آتش نشاني مناسب منزل در واقع يك كپسول فشرده شده اي است كه درون آن مواد شيميايي مخصوصي وجود دارد.

اين مواد شيميايي مي توانند از گسترش آتش سوزي جلوگيري كرده و باعث خاموش شدن آتش شوند. شما مي توانيد از كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل در آشپزخانه ها، اتاق هاي خواب، پاركينگ ها و يا ساير نقاط منزل استفاده كنيد.

انواع مختلف كپسول آتش نشاني مناسب منزل


كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل، داراي مواد شيميايي متفاوتي بوده و از اين رو براي مبارزه با ماهيت بخصوصي از آتش، مناسب هستند. براي مثال برخي از كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل، جهت خاموش كردن آتش ناشي از چوب به كار مي آيند و برخي ديگر، مي توانند عملكرد بهتري را در مقابله با حريق مايعات داشته باشند. آشنايي پيدا كردن با انواع مختلف كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل، مي تواند به شما در انتخاب هرچه بهتر يك كپسول مطمئن كمك كند. كپسول هاي مناسب منزل عبارت اند از:

  • كپسول هاي پودري


اين مدل از كپسول هاي آتش نشاني، بهترين گزينه براي استفاده در منازل هستند. درون اين كپسول ها مواد پوردي شيميايي وجود دارد كه با اسپري آن ها روي آتش، مي توان از گسترش و شيوع آن جلوگيري كرد. با اين وجود به ياد داشته باشيد كه مواد شيميايي موجود در اين كپسول ها مي تواند به برخي از لوازم خانه آسيب زده و استفاده از آن قادر است تا شعاع ديد را كاهش دهد.

  • كپسول هاي آب


در اين كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل، آب غني شده با مواد افزودني وجود دارد. البته كه اين كپسول ها داراي تنوع كمتري بوده و تماس آن ها با سطح پوست، مي تواند باعث ايجاد سوزش و يا خارش شود.

  • كپسول هاي گازي


اين مدل از كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل، مي توانند با كاهش اكسيژن اطراف آتش، حريق را كنترل كند. كپسول هاي آتش نشاني گازي تميزتر از كپسول هاي آتش نشاني آب و يا پودري هستند. با اين وجود، گازهاي ساطع شده از آن ها بسيار سرد بوده و مي تواند منجر به سرمازدگي شود.

  • كپسول هاي فوم دار


كپسول آتش نشاني فوم دار نيز در دسته كپسول ها و تجهيزات آتش نشاني مناسب منزل هستند. اما ايراد اساسي آن ها اين است كه نمي توان از آن ها در مواجه با وسايل برقي و الكترونيكي استفاده كرد.

ويژگي هاي كپسول آتش نشاني مناسب منزل


در صورتي كه شما هم قصد خريد يك كپسول آتش نشاني براي منزل خود را داريد، در قدم اول لازم است تا با ويژگي هاي كپسول آتش نشاني مناسب منزل آشنا شويد تا بدين صورت دست به يك انتخاب دقيق بزنيد. برخي از مهمترين ويژگي هاي اين كپسول ها عبارت اند از:

  • سبك و قابل حمل بودن


كپسول آتش نشاني بايد وزن كمي داشته و در سايز و اندازه هاي كوچكي توليد شود. بدين صورت تمامي افراد حاضر در منزل مي توانند آن را به سادگي به محل آتش سوزي حمل كرده و از آن استفاده كنند.

  • قابل استفاده براي انواع آتش


بهترين كپسول آتش نشاني مناسب منزل، كپسول آتش نشاني اي است كه بتوان از آن براي خاموش كردن انواع حريق، مانند آتش سوزي مواد خشك، روغن، گاز و ... استفاده كرد. از اين رو در زمان خريد توجه داشته باشيد كه كپسول شما از چنين ويژگي اي برخوردار باشد.

  • ايمن


يكي ديگر از مهمترين ويژگي هاي كپسول آتش نشاني مناسب منزل، ايمن بودن آن است. مواد شيميايي كه در كپسول مورد نظر وجود دارد، نه تنها براي فردي كه قصد استفاده از آن در منزل را دارد بايد بي خطر باشد، بلكه نبايد به وسايل و لوازم موجود در منزل نيز آسيب بزند. در واقع چنين كپسولي بايد براي استفاده در منازل طراحي شده باشد و سلامتي و ايمني افراد حاضر در محيط را به خطر نياندازد.

  • ساده و آسان در استفاده


ويژگي مهم ديگري كه بايد در اين نقطه به آن اشاره كرد، سهولت در استفاده از كپسول است. استفاده از كپسول آتش نشاني مناسب منزل بايد ساده و آسان باشد و هيچ دشواري و پيچيدگي براي افراد نداشته باشد. در واقع هركسي بايد بتواند به راحتي از كپسول براي مقابله با آتش سوزي استفاده كند.

  • قابليت ذخيره سازي طولاني مدت


كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل بايد به گونه اي توليد و طراحي شده باشند كه بتوان آن ها را بدون وجود مشكل و يا خرابي، براي طولاني مدت نگهداري كرد.

قيمت مناسب


در كنار تمامي ويژگي هاي ياد شده، بايد قيمت مناسب كپسول آتش نشاني منزل را نيز اضافه كرد. به صورت كلي، به دليل حجم كمتر، كپسول هاي آتش نشاني منازل، قيمت پايين تري دارند. با اين وجود، لازم است تا در ابتدا نياز و شرايط خودتان را مشخص كرده تا بتوانيد مقرون به صرفه ترين قيمت براي كپسول مناسب منزل را پيدا كنيد.

خريد كپسول مناسب منزل با آژمان


در صورتي كه شما هم قصد داريد تا با خريد يك كپسول مناسب منزل، ايمني و اطمينان را براي خانواده خود به ارمغان بياوريد، مي توانيد از خدمات گسترده فروشگاه آژمان بهره مند شويد. شما هم اكنون مي توانيد با مراجعه به وب سايت تجهيزات آتشنشاني آژمان انواع مختلف كپسول هاي آتش نشاني مناسب منزل را مشاهده كرده و بهترين و مناسب ترين آن ها را براي خود خريداري كنيد.


برچسب: تجهيزات اطفا حريق،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۴۶:۵۹ توسط:فاطمه موضوع: نظرات (0)

عملكرد سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر

سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر يكي از مهمترين و اساسي ترين سيستم هاي ايمني در ساختمان ها و ساير اماكن است. اين سيستم در صورت وقوع حريق، براي كاهش آسيب هاي ناشي از آن، بسيار مؤثر است از مهم ترين مزاياي آن مي توان به خودكار بودن سيستم اسپرينكلر اشاره كرد كه هدف از آن پيشگيري از گسترش حريق و ايجاد فرصت مناسب براي تخليع سريع افراد و جلوگيري از بروز خسارات مالي و جاني است. در صورتي كه قصد داريد به صورت كامل با سيستم و تجهيزات اطفاء حريق اسپرينكلر آشنا شويد، با ما همراه باشيد.

چگونگي عملكرد سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر با استفاده از شبكه اي از لوله ها، شيرها و اسپرينكلرها، حريق را در همان نقطه شروع آن خاموش خواهد كرد. در اين سيستم، اسپرينكلرها به صورت خودكار باز شده و آب را به صورت همزمان و به ميزان كافي بر روي منطقه حريق اسپري مي كنند. هر اسپرينكلر شامل يك مكانيزم حساس به دما است كه در صورت افزايش دماي محيط در نزديكي آن، باز شده و باعث مي شود تا آب با فشار از آن خارج شود. به عبارت ديگر، هر اسپرينكلر به صورت مستقل به دماي منطقه اي كه در آن قرار داد، واكنش نشان داده و به صورت خودكار فعال مي شود.

همچنين در سيستم اسپرينكلر، شبكه لوله هاي آب، شامل يك شير كنترلي است كه در صورت وقوع حريق باز شده و اجازه مي دهد تا آب به منطقه حريق منتقل شود. سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر براي مقابله با حريق هاي كوچك تا متوسط و در مناطقي كه پيشرفت آتش سوزي در آن ها به راحتي قابل كنترل است، مناسب است. اما در مواردي كه حريق به سرعت گسترش مي بايد، سيستم اسپرينكلر به تنهايي قادر به كنترل آن نيست و بايد با ساير سيستم هاي اطفاء حريق مانند سيستم هاي CO2، خمير، پودر و ... تركيب شود.

ساختار سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


حال كه به صورت كامل با نحوه عملكرد اين سيستم ها آشنا شديد، لازم است تا ساختار به كار رفته در اين سيستم را نيز بشناسيد. سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر با تكيه بر تجهيزات و ساختاري كه در آن به كار رفته است، مي تواند باعث جلوگيري از آتش سوزي شود. اين سيستم از چندين بخش مختلف تشكيل شده كه عبارت اند از:

  • مخزن آب


اين مخزن معمولا در زيرزمين يا در يك سالن جداگانه قرار داشته و براي تأمين آب به سيستم اسپرينكلر متصل شده است. اين مخزن به صورت دائمي پر شده و در صورت وقوع حريق،  آب به سرعت از آن جريان پيدا مي كند.

  • پمپ


پمپ در سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر براي ايجاد فشار مورد نياز براي جريان آب به سيستم، مورد استفاده قرار مي گيرد. اين پمپ معمولا در كنار مخزن آب قرار مي گيرد و با ايجاد فشار، آب را از مخزن به شبكه لوله هاي اسپرينكلر انتقال مي دهد.

  • شبكه لوله هاي اسپرينكلر


شبكه لوله ها شامل يك شبكه پيچيده از لوله هاي فولادي و شيرهاي كنترلي است كه آب را به اسپرينكلرها منتقل مي كند. اسپرينكلرها هم به صورت خودكار فعال شده و آب را به منطقه حريق اسپري مي كنند.

  • مانيتورينگ و كنترل


سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر معمولا داراي يك سيستم مانيتورينگ و كنترل بوده كه جهت نظارت بر عملكرد تجهيزات و بخش هاي مختلف اين سيستم مورد استفاده قرار مي گيرد. البته اين مورد در تجهيزات اعلام حريق نيز كاربرد دارد.

نكات مهم در استفاده از سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


در صورتي كه شما نيز جزء افرادي هستيد كه مي خواهيد با استفاده از سيستم اسپرينكلر از بروز آتش سوزي و آسيب هاي ناشي از آن جلوگيري كنيد، لازم است تا در ابتدا نكات مهم استفاده از اين سيستم و  تجهيزات آتش نشاني را بدانيد. جهت كاركرد بهينه اين سيستم، بايد به نكات زير توجه كرد:

·        اسپرينكلرها بايد در فواصل مناسب بر روي لوله ها نصب شوند تا در صورت وقوع حريق، تمام منطقه را به صورت يكنواخت اسپري كرده و خسارات را كاهش دهند.

·        ميزان فشار آب بايد براي همه اسپرينكلرها يكسان باشد تا امكان خاموش كردن حريق در تمامي منطقه وجود داشته باشد.

·        لوله ها بايد با دقت و با توجه به نياز سيستم انتخاب شوند. همچنين جنس لوله ها بايد به گونه اي باشد كه در برابر حرارت و آتش آسيب نبيند.

·        پمپ ها نيز بايد با توجه به نياز سيستم انتخاب شده و قابليت ارسال آب با فشار قوي را داشته باشند.

·        مخزن آب بايد بزرگ بوده و آب مورد نياز تمامي مناطق را براي مدت زمان كافي تامين كند. همچنين بايد قابليت تامين آب در صورت اتلاف و از بين رفتن آن نيز در نظر گرفته شود.

مزاياي استفاده از سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


شايد براي شما هم اين سوال ايجاد شده باشد كه چرا استفاده از سيستم اسپرينكلر تا به اين اندازه رواج پيدا كرده است؟ در پاسخ بايد اشاره داشت كه اين سيستم داراي مزايا و ويژگي هاي منحصر به فردي است كه موجب محبوبيت بالاي آن شده است. برخي از مهمترين اين مزايا عبارت اند از:

  • خاموش كردن حريق به صورت سريع و خودكار


سيستم اسپرينكلر به صورت خودكار و در صورت وقوع حريق، آب را با فشار مناسب به صورت مستقيم روي منقطه حريق اسپري كرده و بدين صورت آن را خاموش مي كند.

  • كاهش خسارات


با فعال شدن به موقع سيستم اسپرينكلر، حجم مناسبي از آب روي منطقه حريق پاشيده خواهد شد و بدين صورت هرچه سريع تر جلوي گسترش آتش سوزي گرفته مي شود. اين امر قادر است به سادگي از افزايش خسارت و آسيب به اموال و دارايي ها جلوگيري كند.

  • افزايش ايمني


با نصب سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر، سرعت مهار آتش و خاموش كردن آن بالا رفته و خسارات به حداقل مي رسند.

  • هزينه كمتر


نصب سيستم اسپرينكلر به طور كلي، هزينه هاي كمتري نسبت ساير سيستم هاي اطفاء حريق مانند سيستم هاي گازي و يا فومي مي طلبد.

  • قابليت توسعه


اين سيستم ها براي پوشش مناطق وسيع تر و بزرگتر قابل توسعه بوده و مي توان از آن ها در تمامي بخش هاي ساختمان ها، فضاهاي باز و ساير اماكن نيز استفاده كرد.

 

نصب سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر به كمك آژمان


در صورتي كه شما هم قصد داريد تا با نصب و اجراي سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر، از بروز آسيب و خسارات ناشي از آتش سوزي جلوگيري كنيد، مي توانيد از خدمات گسترده آژمان بهره مند شويد. براي اين كار، كافي است تا به وب سايت آژمان به نشانيazhmanfireco.ir مراجعه كرده و درخواست خودتان را با كارشناسان خبره آن در ميان بگذاريد.


برچسب: تجهيزات آتش نشاني،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۳۷:۰۰ توسط:فاطمه موضوع: نظرات (0)

طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق

خوشبختانه اين روزها سطح ايمني ساختمان هاي مسكوني و تجاري بيش از پيش افزايش پيدا كرده است. مجهز شدن اين مكان ها به انواعي از تجهيزات آتش نشاني، ساكنين ساختمان را در مقابل حوادث غيرمنتظره ايمن نگاه مي دارد. تقريبا تمامي ساختمان هاي نوساز به تجهيزات اعلام حريق مجهز مي شوند و معمولا تا زماني كه سيستم اعلام حريق در ساختمان نصب و راه اندازي نشود، مجوز سكونت در آن داده نمي شود. براي طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق مي بايست فاكتورها و نكات مختلفي را در نظر داشت كه قصد داريم در اين مطلب با اين موارد آشنا شويم.

سيستم اعلام حريق

سيستم اعلام حريق و تجهيزات اطفا حريق از بخش ها و اجزاي مختلفي تشكيل شده است. در سيستم اعلام حريق بخش هاي مختلفي از جمله دتكتورهاي تشخيص دهنده حريق، آژيرها، فلاشرها و دستگاه كنترل مركزي را مي توان مشاهده كرد كه هر كدام وظيفه خاصي را بر عهده دارند و نقشي مؤثري در تشخيص و اعلام حريق به عهده دارند. اين تجهيزات نيز خود به دسته هاي ديگري تقسيم مي شوند. به عنوان مثال؛ دتكتورهاي تشخيص حريق به گروه هاي زير تقسيم مي شوند:

·        دتكتور دودي

·        دتكتور گازي

·        دتكتور شعله

·        دتكتور حرارتي

همانطور كه از نام اين تجهيزات آتش نشاني برمي آيد، هر كدام نسبت به عامل خاصي حساس هستند و در صورت وجود اين علائم و نشانه ها در محيط، با آژير كشيدن پيام خطر را به پنل مركزي سيستم اعلام حريق منتقل مي كنند. از سيستم هاي اعلام حريق مي توان در تمامي ساختمان هاي تجاري، صنعتي و مسكوني استفاده كرد. اما شرايط نصب و راه اندازي اين سيستم ها در هر مكاني متفاوت است. شما مي توانيد انواع اين تجهيزات را از فروشگاه تجهيزات آتش نشاني آژمان خريداري كنيد.

طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق

براي طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق استانداردها و اصول خاصي در نظر گرفته شده است. نمي توان انتظار داشت هر نوع سيستمي براي هر مكاني مناسب و كاربردي باشد. معمولا سيستم هاي اعلام حريق به دو گروه كلي تقسيم مي شوند كه عبارتند از سيستم هاي اعلام حريق اتوماتيك و سيستم هاي اعلام حريق دستي. در تقسيم بندي ديگري از اين سيستم ها، مي توان آن ها را در سه گروه زير قرار داد:

·        سيستم اعلام حريق متعارف

·        سيستم اعلام حريق آدرس پذير

·        سيستم اعلام حريق بي سيم

هر كدام از اين سيستم ها، مكانيزم عمل و روش كار مخصوص به خود را دارند. از اين رو پيش از اينكه بخواهيد در منطقه مورد نظر، سيستم را راه اندازي كنيد، لازم است با نوع طراحي و نحوه كار آن آشنا باشيد. به عنوان مثال؛ سيستم اعلام حريق متعارف تنها زون و محلي كه حريق در آن اتفاق افتاده است را مشخص مي كند. در صورتي كه سيستم اعلام حريق آدرس پذير به طور دقيق كد و مشخصات آدرس عامل حريق را تعيين مي كند.

براي طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق در مرحله نخست مي بايست محل مورد نظر را به طور كامل مورد بررسي قرار دهيد. اين بررسي به شما كمك مي كند تا بتوانيد بهترين سيستم اعلام حريق را براي محل انتخاب كنيد. از ديگر فاكتورهاي مهم در طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق عبارتند از:

·        تعيين محل مورد نظر براي نصب تجهيزات اعلام حريق

·        تعداد مورد نياز از هر كدام از تجهيزات اطفا حريق

·        چگونگي كابل كشي و مداركشي

·        بررسي تعداد كابل هاي مورد نياز

·        تعيين اندازه كابل ها

استانداردهاي مهم در طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق

براي اينكه بتوانيد سيستم اعلام حريق را به درستي اجرا و راه اندازي كرده و از تجهيزات آتش نشاني بهترين استفاده را داشته باشيد، لازم است با استانداردهاي مهم در طراحي و اجراي سيستم اعلام حريق آشنا شويد. اين استانداردها به شرح زير هستند:

·        استاندارد NFPA

·        استاندارد BS

·        و الزامات عمومي طراحي

الزامات عمومي طراحي همانطور كه مشخص است، براي هر پروژه اي حياتي و ضروري هستند. در واقع در هر مكاني كه بخواهيد اقدام به اجرا و طراحي سيستم اعلام حريق كنيد لازم است اين الزامات را در دستور كار خود قرار دهيد. اما در خصوص دو استاندارد ديگر بايستي بدانيد كه هر پروژه اي تنها نياز به يكي از آن ها دارد. يعني اگر راه اندازي و نصب سيستم اعلام حريق را بر اساس يك استاندارد مشخص شروع كرديد، لازم است تا پايان بر طبق دستورالعمل هاي همان استاندارد پيش رفته و پروژه را به اتمام برسانيد.

استانداردهاي مهم در نصب شستي سيستم اعلام حريق

شستي اعلام حريق براي كار كردن مي بايست به صورت دستي فعال شود. بنابراين در نصب و راه اندازي آن مي بايست به چند نكته مهم توجه داشته باشيد:

·        شستي مي بايست قابل رويت و در دسترس باشد. به گونه اي كه در شرايط اضطراري بتوان به سرعت آن را فعال كرد.

·        فاصله شستي اعلام حريق از كف مي بايست 140 سانتي متر باشد. بسته به شرايط منطقه اين فاصله مي تواند به ميزان 20 سانتي متر پايين تر يا بالاتر باشد.

·        بهترين مكان براي نصب شستي اعلام حريق در نزديكي راهروها و راه پله هاست.

·        بيشترين فاصله براي دسترسي به شستي اعلام حريق 45 متر است.

·        نصب شستي در زيرزمين و همچنين ورودي راه پله ها كاملا ضروري است.

استاندارد نصب و اجراي دتكتورهاي اعلام حريق

همانطور كه مي دانيد در ميان تجهيزات آتش نشاني، دتكتورها جزء متنوع ترين اجزا هستند. (دتكتورهاي دودي، شعله، گازي و حرارتي) هر كدام از اين تجهيزات روش نصب و راه اندازي متفاوتي دارند و براي اجراي آن ها مي بايست از استانداردهاي بخصوصي تبعيت كرد. در ادامه به طور خلاصه با استانداردها و نكات مهم نصب دتكتورهاي دودي و حرارتي آشنا مي شويم.

استانداردهاي نصب و اجراي دتكتور دودي

·        حداكثر فاصله استاندارد ميان دتكتورهاي دودي 10.6 متر است.

·        فاصله استاندارد براي نصب دتكتور دودي از ديوار مي بايست بيشتر از 50 سانتي متر باشد.

·        فاصله استاندارد براي نصب دتكتور دودي از دريچه هوا مي بايست بيشتر از 1 متر باشد.

·        فاصله استاندارد براي نصب دتكتور دودي از درب آسانسور مي بايست كمتر از 1.5 متر باشد.

·        حداكثر ارتفاع استاندارد براي نصب دتكتور دودي 10.5 متر است.

استانداردهاي نصب و اجراي دتكتور حرارتي

·        استاندارد ارتفاع براي نصب دتكتور حرارتي چيزي بين 7.5 الي 9 متر است.

·        دتكتورهاي حرارتي نبايد پس از نصب بيشتر از 7 متر از هم فاصله داشته باشند.

·        فاصله دتكتورهاي حرارتي از ديوار بايستي بيشتر از 50 سانتي متر باشد.

·        اتاق ديزل و پاركينگ مي بايست حتما به دتكتور حرارتي مجهز شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۲۹:۵۰ توسط:فاطمه موضوع: نظرات (0)